Vedoucí kabinetu: Mgr. Pavel Brázda
Vyučující | Vyučuje | Konzultační hodiny |
Mgr. Pavel Brázda | M, Fy | |
Mgr. Kata Fodor | M, Fy | |
Mgr. Kamil Kučera | M, Fy | |
Mgr. Ditta Kukaňová | M, Fy, Ivt | |
Mgr. Anežka Opršálová | Fy, Ivt, M | |
Mgr. Jana Strnišťová | M | |
Mgr. Libuše Vévodová | M |
Charakteristika předmětu
Předmět matematika je vyučován ve všech ročnících nižšího i vyššího gymnázia. Patří mezi hlavní oblasti, které by měl absolvent gymnázia zvládnout a tomu je také přizpůsobena časová dotace v jednotlivých ročnících. U žáků je rozvíjena schopnost samostatně řešit zadané úlohy, přemýšlet o nich a přesně formulovat své závěry. Vidět souvislosti mezi jednotlivými partiemi matematiky a zároveň si uvědomovat i její aplikace v širokém spektru ostatních vědních i společenských oborů. Pečlivě analyzovat informace a hledat v nich obecné zákonitosti.
Žáci pracují s tabulkami a grafy, získávají z nich informace a využívají je při práci s odbornými materiály. Ve výuce jsou využívány matematické počítačové programy a moderní informační technologie. Předmět může být zakončený maturitní zkouškou – státní nebo profilovou.
Studenti se také mohou zapojit do velkého množství soutěží, které se pořádají v průběhu školního roku – matematická olympiáda, logická olympiáda, matematický klokan, pythagoriáda, matematické korespondenční semináře.
Pro vážnější zájemce o studium matematiky je v posledních dvou ročnících studia nabízen volitelný Matematický seminář, ve kterém se získané dovednosti dále prohlubují.
Matematický seminář (volitelný předmět)
Obsah vyučovacího předmětu vychází ze vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace stanovené RVP G. Seminář z matematiky prohlubuje a systematizuje učivo probírané v rámci běžné výuky matematiky, rozvíjí u studentů jejich teoretické i praktické znalosti a dovednosti v této oblasti. Tematické celky se probírají více do hloubky a řeší se obtížnější úlohy.
Dvouletý seminář je vhodný pro všechny žáky dvou posledních ročníků studia s hlubším zájmem o matematiku, zejména těm, kteří uvažují o profilové nebo rozšiřující maturitní zkoušce z matematiky, a také pro ty, kteří uvažují o studiu na vysoké škole libovolného přírodovědného směru. Velmi dobře se doplňuje především se semináři z fyziky a chemie.
Výběr z obsahu předmětu:
- Množinová a výroková logika
- Řešení různých typů rovnic a nerovnic
- Aplikační slovní úlohy
- Geometrie v rovině i prostoru – shodná zobrazení v rovině, řezy těles, povrchy a objemy těles
- Funkce – vlastnosti, grafy, průběh funkce
- Analytická geometrie včetně kuželoseček
- Kombinatorika a pravděpodobnost
- Posloupnosti a řady – aplikace ve finanční matematice
- Základy diferenciálního a integrálního počtu
Deskriptivní geometrie (volitelný předmět)
Volitelný předmět Deskriptivní geometrie volně navazuje a rozvíjí matematické partie probírané v hodinách matematiky v oddílu stereometrie a kuželosečky. Studenti se seznámí se základními metodami zobrazování třírozměrných objektů do roviny používaných v technické praxi. Nedílnou součástí jsou v dnešní době i vhodné grafické programy, pomocí kterých lze tato zobrazení realizovat. Deskriptivní geometrie má také zvláštní význam při rozvíjení prostorové představivosti, schopnosti „prostorového vidění“ a v tříbení logického myšlení.
Předmět je vhodný pro žáky (posledních dvou ročníků studia), kteří přemýšlí o studiu technických a strojírenských oborů na vysoké škole, případně uvažují o studiu na stavebních fakultách či fakultách architektury.
Výběr z obsahu učiva:
- Volné rovnoběžné promítání
- Kótované promítání
- Mongeovo promítání – promítání na dvě průmětny, afinita
- Různé typy konstrukcí kuželoseček – hyperoskulační kružnice, Rytzova konstrukce,
- Pravoúhlá axonometrie
- Počítačová grafika