Kabinet matematiky (G)

Vedoucí kabinetu: Mgr. Pavel Brázda

Vyučující Vyučuje Konzultační hodiny
Mgr. Pavel Brázda M, Fy
Mgr. Kata Fodor M, Fy  
Mgr. Kamil Kučera M, Fy
Mgr. Ditta Kukaňová M, Fy, Ivt
Mgr. Anežka Opršálová Fy, Ivt, M
Mgr. Jana Strnišťová M
Mgr. Libuše Vévodová M

Charakteristika předmětu

Předmět matematika je vyučován ve všech ročnících nižšího i vyššího gymnázia. Patří mezi hlavní oblasti, které by měl absolvent gymnázia zvládnout a tomu je také přizpůsobena časová dotace v jednotlivých ročnících. U žáků je rozvíjena schopnost samostatně řešit zadané úlohy, přemýšlet o nich a přesně formulovat své závěry. Vidět souvislosti mezi jednotlivými partiemi matematiky a zároveň si uvědomovat i její aplikace v širokém spektru ostatních vědních i společenských oborů. Pečlivě analyzovat informace a hledat v nich obecné zákonitosti.

Žáci pracují s  tabulkami a grafy, získávají z nich informace a využívají je při práci s odbornými materiály. Ve výuce jsou využívány matematické počítačové programy a moderní informační technologie. Předmět může být zakončený maturitní zkouškou – státní nebo profilovou.

Studenti se také mohou zapojit do velkého množství soutěží, které se pořádají v průběhu školního roku – matematická olympiáda, logická olympiáda, matematický klokan, pythagoriáda, matematické korespondenční semináře.

Pro vážnější zájemce o studium matematiky je v posledních dvou ročnících studia nabízen volitelný Matematický seminář, ve kterém se získané dovednosti dále prohlubují.

Matematický seminář (volitelný předmět)

Obsah vyučovacího předmětu vychází ze vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace stanovené RVP G. Seminář z matematiky prohlubuje a systematizuje učivo probírané v rámci běžné výuky matematiky, rozvíjí u studentů jejich teoretické i praktické znalosti a dovednosti v této oblasti. Tematické celky se probírají více do hloubky a řeší se obtížnější úlohy.

Dvouletý seminář je vhodný pro všechny žáky dvou posledních ročníků studia s hlubším zájmem o matematiku, zejména těm, kteří uvažují o profilové nebo rozšiřující maturitní zkoušce z matematiky, a také pro ty, kteří uvažují o studiu na vysoké škole libovolného přírodovědného směru. Velmi dobře se doplňuje především se semináři z fyziky a chemie.

Výběr z obsahu předmětu:

  • Množinová a výroková logika
  • Řešení různých typů rovnic a nerovnic
  • Aplikační slovní úlohy
  • Geometrie v rovině i prostoru – shodná zobrazení v rovině, řezy těles, povrchy a objemy těles
  • Funkce – vlastnosti, grafy, průběh funkce
  • Analytická geometrie včetně kuželoseček
  • Kombinatorika a pravděpodobnost
  • Posloupnosti a řady – aplikace ve finanční matematice
  • Základy diferenciálního a integrálního počtu

 

Deskriptivní geometrie (volitelný předmět)

Volitelný předmět Deskriptivní geometrie volně navazuje a rozvíjí matematické partie probírané v hodinách matematiky v oddílu stereometrie a kuželosečky. Studenti se seznámí se základními metodami zobrazování třírozměrných objektů do roviny používaných v technické praxi. Nedílnou součástí jsou v dnešní době i vhodné grafické programy, pomocí kterých lze tato zobrazení realizovat. Deskriptivní geometrie má také zvláštní význam při rozvíjení prostorové představivosti, schopnosti „prostorového vidění“ a v tříbení logického myšlení.

Předmět je vhodný pro žáky (posledních dvou ročníků studia), kteří přemýšlí o studiu technických a strojírenských oborů na vysoké škole, případně uvažují o studiu na stavebních fakultách či fakultách architektury.

Výběr z obsahu učiva:

  • Volné rovnoběžné promítání
  • Kótované promítání
  • Mongeovo promítání – promítání na dvě průmětny, afinita
  • Různé typy konstrukcí kuželoseček – hyperoskulační kružnice, Rytzova konstrukce,
  • Pravoúhlá axonometrie
  • Počítačová grafika

Aktuality